Spørsmål og svar om fjernvarme
Det er mange som lurer på det samme, og kanskje finner du svar på ditt spørsmål her. Spørsmål og svar er organisert etter tema.
Kunnskap om
Fjernvarme er et energisystem som flytter energi fra et sted med overskudd til et sted med behov.
Til transport av varmeenergien bruker vi en lukket rørsløyfe. Den transporterer varmt vann fra kilden til overskuddet, eller fra produksjonsstedet til bygget med varmebehov.
I tillegg transporterer den noe kaldere vann tilbake for ny oppvarming.
Du kan få koblet deg til fjernvarme hvis:
- boligen eller næringsbygget allerede har vannbåren varme
- boligen eller næringsbygget skal fase ut oljefyring eller andre oppvarmingskilder
- det skal etableres et nybygg, til bolig- eller næringsformål
Jobber vi ikke i nabolaget ditt akkurat nå? Kontakt oss likevel, så ser vi om det er mulig å koble deg til fjernvarmenettet i området der du er.
Temperaturen på fjernvarmevannet avhenger av utendørstemperaturen, men vannet i fjernvarmerørene er alltid over 100 grader og under trykk.
Byggets interne tappevannsystem sikrer høy nok varme på vannet for å unngå bakteriedannelser, samtidig som det sikrer brukeren mot for høy temperatur på tappevannet.
Vannet i fjernvarmerørene er aldri i kontakt med tappevannet eller vannet i byggets interne oppvarmingsløsning.
Energien (varmen) i fjernvarmevannet blir overført til deres vannbårne anlegg i en såkalt kundesentral. Kundesentralen finner du ofte i det som var fyrrommet eller nå teknisk rom i bygningen.
Fjernvarme benytter energi som ellers ville gått til spille. I tillegg avlaster det strømnettet.
Med fjernvarme kan byer bruke overskuddsenergien som oppstår ved ansvarlig avfallshåndtering, overskuddsenergi fra datasentre, prosessindustri og byens kloakksystem til å varme opp bygg og varmt tappevann.
Ved å varme opp bygg med fjernvarme, fremfor med strøm, avlaster fjernvarmenettet strømnettet slik at den ledige kapasiteten der kan benyttes til å elektrifisere transportsektoren, eller benytte strøm i sektorer der det ikke finnes alternativer.
Fjernvarme var en viktig faktor for å fase ut lokal bruk av olje- og parafinfyring innen 2020. Det har i tillegg bidratt til sentral produksjon av varme der rensingen av utslipp er bedre enn ved lokal produksjon av varme.
Det er et ønske om å kun brenne restavfallet som verken kan gjenbrukes eller materialgjenvinnes.
Dagens samfunn genererer cirka to milliarder tonn avfall, hvert eneste år. Det beste klimatiltaket er å produsere mindre avfall. Det nest beste er å brenne restavfallet og bruke overskuddsvarmen til noe nyttig.
Ansvarlig avfallshåndtering gjennom forbrenning, fjerner miljøgifter og smittestoffer fra kretsløpet. Det er bedre at avfallet sluttbehandles enn at det deponeres, noe som ville ha ført til betydelige utslipp av metangass og andre negative utslipp til jord og grunnvann.
I prosessen med ansvarlig avfallshåndtering, skapes det overskuddsenergi. Denne varmen bruker vi inn i fjernvarmenettet – som dermed anses for å være karbonnøytral energi.
Avfallsforbrenningsanlegg er en samfunnskritisk funksjon, og bidrar til å opprettholde en miljøvennlig og sirkulær økonomi.
Faktura og betaling
Fakturaen var ikke registrert innbetalt da betalingspåminnelsen ble produsert. Dersom innbetaling har skjedd nylig, kan innbetaling og varsel ha krysset hverandre. Hvis du er usikker, ta kontakt med vårt kundesenter.
Dersom du ønsker å utsette forfallsdato på fjernvarmefakturaen må du ta kontakt med vårt kundesenter.
Fakturakopi kan hentes ut via Min side. Du kan også få hjelp av vår kundeservice.
Vi har enkle og greie betalingsløsninger tilpasset ulike kundegrupper.
Ja, kontakt kundeservice og gi oss beskjed om hvor du ønsker at vi sender neste faktura.
Vi fakturerer alle husholdningskunder, borettslag/sameier og næringskunder hver måned.
Ingenting. eFaktura fungerer på tvers av alle norske banker. Har du flere nettbanker vises eFakturaen i alle, og du betaler fra den banken du ønsker.
Ja, vi ønsker at flest mulig fjernvarmekunder skal velge miljøvennlige løsninger istedenfor papirfaktura. Gebyret for papirfaktura er 56,25 kroner.
EHF-fakturaer (elektronisk handelsformat) er digitale fakturaer som sendes rett inn i dine økonomisystemer. Innholdet i formatet dekker Regnskapslovens krav. Elektronisk fakturering kan ikke kombineres med samlefakturaer.
Slik kommer dere i gang:
1. Sjekk om bedriftens regnskapssystem håndterer EHF (elektronisk handelsformat).
2. Er dere koblet til et aksesspunkt? Hvis ikke, må dere velge en tilbyder, som må melde din bedrift inn i ELMA (Elektronisk mottaker adresse-register).
Slik fungerer det:
- Vanlige fakturaer og fakturavedlegg sendes bedriften på e-post.
- Hvis faktura ikke er betalt innen forfall, sender vi påminnelse som vanlig A-post.
- Hvis e-posten kommer i retur, endrer vi utsendelsesmetoden til vanlig brevpost. Da vil det bli belastet et tillegg for papirfaktura på neste faktura.
Dette må bedriften gjøre selv:
1. Holde e-postadressen til bedriften oppdatert i vårt kunderegister
2. Regelmessig kontrollere innkomne meldinger med faktura som vedlegg, slik at betalingsfrister overholdes.
Diversebeløp på fakturaen du mottar, kan være:
- Forsinkelsesrenter: Hvis du ikke betaler en faktura innen forfall vil det påløpe en forsinkelsesrente på 8,50 % per år. Denne vil komme på neste faktura.
- Purregebyr: Om du ikke har betalt en faktura innen forfall, vil det påløpe purregebyr. Gebyret er for tiden 35 kroner.
- Stengegebyr og gjenåpningsgebyr: Ved stenging og senere gjenåpning av anlegg som er stengt på grunn av manglende betaling, påløper stenge- og gjenåpningsgebyr.
Priser
Det virker kanskje rart at fjernvarmeprisene stiger og synker i takt med strømprisen. Årsaken er at fjernvarmeprisen er regulert i energilovens paragraf 5.5, som sier at fjernvarmeprisen ikke skal overstige prisen for elektrisk oppvarming i vedkommende forsyningsområde.
For å sikre at fjernvarmeprisene aldri overstiger prisen på strøm – som kan svinge – velger mange fjernvarme-leverandører å følge strømprisen, og alltid ligge under den. Dette er tilfelle for Hafslund Celsio.
Loven er fra 1986, og hensikten med den var å beskytte kunder med tilknytningsplikt til et fjernvarmeanlegg mot høye oppvarmingskostnader. Den gang så kraftmarkedet helt annerledes ut enn det gjør i dag. Da var det lokale energiverk som hadde ansvaret for å dekke etterspørselen etter kraft i Norge, og fjernvarme ble sett på som en mulighet til å redusere etterspørselen etter strøm.
Kraftprisene ble med andre ord bestemt av staten, ikke et europeisk marked, som i dag. Strømprisen var derfor mer forutsigbar, og det var enklere å sammenlikne prisen på strøm og fjernvarme.
Det vet vi ikke ennå, men Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) utreder i disse dager om prisen på fjernvarme skal fristilles fra strømprisen og hvordan det skal gjøres.
1. desember 2021 innførte regjeringen strømstøtteordningen som gir norske husholdninger kompensasjon for høye strømpriser.
Ordningen innebærer at du som strømkunde får tilbakebetalt en prosentandel av strømkostnadene når spotprisen på strøm overstiger 70 øre per kilowattime, eksklusiv merverdiavgift.
Samtidig som strømstøtteordningen ble innført, innførte vi i Hafslund Celsio en tilsvarende fjernvarmestøtteordning for våre boligkunder og husholdninger i borettslag og sameier.
Alle våre kunder får rabatt på fjernvarmen. Denne rabatten utgjør 5 prosent avslag på kraftprisen, altså Nord Pools månedspris for Oslo-området, når den er over 50 øre/kWh. For privatkunder kommer denne rabatten i tillegg til fjernvarmestøtten.
Det er fjernvarmeselskapene som bekoster fjernvarmestøtten til sine boligkunder.
Fjernvarme til husholdninger er ikke inkludert i regjeringens støtteordning. Derfor har fjernvarmeselskapene senket prisene på fjernvarme til husholdningskunder i tråd med strømstøtteordningen, for å sikre at de følger Energiloven, som sier at fjernvarmeprisen aldri skal være høyere enn strømprisen.
I motsetning til strømregningen, hvor staten dekker forskjellen mellom faktisk strømpris og den kompenserte strømprisen, er det altså fjernvarmeselskapene som dekker differansen for sine privatkunder.
Ja. 16. september 2022 la regjeringen fram en energistøttepakke for næringslivet.
I tillegg tilbyr vi en rabatt til alle våre næringskunder.
Du finner våre prismodeller for eneboliger/rekkehus, borettslag og sameier, samt næringsbygg her.
Der finner du også priseksempler og oversikt over prisene våre fra 2020 og frem til i dag.
Fjernvarmeprisen fastsettes hver måned basert på Nord Pools månedspris for Oslo-området. Det er gjennomsnittsprisen på strøm hver måned som er styrende.
Når gjennomsnittsprisen for måneden er satt, rabatterer fjernvarmeselskapet kraftprisen. Det skal aldri være dyrere å bruke fjernvarme enn strøm.
Vilkår
Nei, det er ikke mulig å bytte leverandør. Det er kun Hafslund Celsio som leverer varme inn på vårt nett.
Ja, det kan du. Våre generelle leveringsbetingelser regulerer oppsigelsetiden og generelt er denne på 12 måneder.
Ta kontakt med din kontaktperson i Hafslund Celsio om du har spørsmål om avtalen din hos oss.
Du kan få koblet deg til fjernvarme hvis:
- boligen eller næringsbygget allerede har vannbåren varme
- boligen eller næringsbygget skal fase ut oljefyring eller andre oppvarmingskilder
- det skal etableres et nybygg, til bolig- eller næringsformål
Jobber vi ikke i nabolaget ditt akkurat nå? Kontakt oss likevel, så ser vi om det er mulig å koble deg til fjernvarmenettet i området der du er.
Flytting
Ved bestilling og oppsigelse er det en fordel at ut- og innflytter sammen leser av måleren og sender inn overtakelseprotokollen med begge parters underskrifter.
Vi har to alternativer for bestilling/oppsigelse:
1. Sende overtakelsesprotokoll til kundeservice@celsio.no. Ut- og innflytter leser av måleren sammen og sender inn overtakelsesprotokoll med begge parters underskrifter.
2. Fylle ut og sende inn flytteskjemaet vårt.
Det er viktig at vårt driftspersonell har tilgang til fyrrommet. Hvis det er byttet nøkkel – ta kontakt med vårt kundesenter.
Nei, ved ny bestilling blir forrige kunde automatisk sagt opp. Tidligere uoppgjorte kundeforhold er en sak mellom denne kunden og oss.
Ja, dersom vi får en skriftlig bestilling som bekrefter overtakelsesdatoen, kan opphørsdatoen tilbakedateres.
Forbruk
Effektleddet avregnes etter høyest målte effektuttak hver måned. Tariffen reguleres i henhold til enhver tid gjeldende offentlige avgifter, samt gjeldende nettleie for prioritert overføring av elektrisk kraft i samme konsesjonsområde.
Ja. Historiske forbruk finner du enklest ved å logge inn på Min side.
Nei, faktisk ikke. Vi sørger for avlesning hver måned.
Du kan se forbruket ditt ved å logge inn på Min side.
På alle timesmålte anlegg er det også mulig å få eksportert målerverdier.
Det er fullt mulig å lese av måleren om du har det. I tillegg har vi fjernavlesning på alle målere. Det gjør at vi kan hente inn informasjon om forbruket ditt, uten at du trenger å gjøre noe.
Du kan se forbruket ditt på Min side.
Det er flere tiltak du kan gjøre for å redusere forbruket. Sjekk gjerne ut sparetipsene til vår tekniske rådgiver, Jarle.
Husholdninger kan være forskjellige og har forskjellig forbruksmønstere. Ofte er dette grunnen til at forbruket er høyere i noen husholdninger enn andre.
Det er flere tiltak man kan gjøre for å redusere kostnadene. Her er våre fem tips til hvordan du kan bruke mindre energi.
Prismodell
Teknisk
Ta kontakt med din vaktmester.
Kontakt vaktmester eller styret i første omgang. Hvis problemer ligger i fjernvarmenettet, vil de ta kontakt med oss.
Du kan også ringe oss på 22 43 59 80 hele døgnet.
Det kan være forskjellige årsaker.
Vi benytter en SMS-varslingstjeneste som finner personer som er oppført på en adresse i Folkeregisteret, hos mobiloperatørene eller på www.servicevarsling.no.